اخیرا رییس تشکل انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای ریلی، شاخص حمل ریلی را که از سالها قبل هم در دنیا و هم در راهآهن مرسوم بوده را تعبیر به شاخص سازی در دولت سیزدهم کرده است که با یک جستجوی ساده در اینترنت میتوان به بیاطلاعی یا به تعبیر بهتر بیسوادی و جهل مرکب ایشان در این زمینه پی برد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، دکتر محسن ابراهیمی، مدیر کل دفتر برنامهریزی راهبردی و توسعه فناوری راه آهن، در پاسخ به فضاسازیهای رسانهای بدون پشتوانه علمی رئیس تشکل انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: متاسفانه ایشان با وجود اینکه تحصیلات خود را در زمینه حمل و نقل عنوان کرده و خود را متخصص در این زمینه معرفی میکند، از سادهترین تعاریف شاخصهای آماری در حوزه حمل و نقل نیز بیاطلاع است.
وی ادامه داد: اینکه کسی از موضوعی بیاطلاع باشد عیب نیست اما متاسفانه بر حسب مثل معروف «هر کس که نداند و نداند که نداند، در جهل مرکب ابدالدهر بماند».
اخیرا ایشان در مصاحبهای عنوان کردهاند که شاخص حمل، یک شاخص و آمار ساختگی در دولت سیزدهم است. اما فارغ از اینکه این شاخص از قبل از دولت سیزدهم در راهآهن مورد استفاده قرار میگرفته است، با یک جستجوی ساده در اینترنت میتوان به کذب بودن این اتهام پی برد.
شاخص حمل، یک شاخص برای تعریف میزان ترافیک یک شبکه حمل و نقل اشتراکی بین بار و مسافر مورد استفاده قرار میگیرد.
این شاخص از شاخصهای مورد تایید بانک جهانی است و در بسیاری از گزارشات به خصوص در مورد شبکه ریلی که به صورت مشترک برای بار و مسافر مورد استفاده قرار میگیرد، رایج است.
در لغتنامه مریام نیز تعریف آن بیان شده است.
از جمله گزارشاتی که این شاخص مورد استفاده قرار گرفته است موارد زیر است: