به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از تین نیوز، فرداد فرهودی، کارشناس حمل و نقل ریلی معتقد است، در کشور ما بخش خصوصی طراح برق بالا سری برای برقی کردن قطارها وجود ندارد.
وی گفت: شاید برخی شرکتها مدعی طراحی برق بالاسری باشند اما در عمل بدون کمک شرکتهای خارجی نمیتوانند آن را طراحی کنند.
این کارشناس حمل و نقل ریلی با بیان این که اگر مناقصه ای برای انجام این کار برگزار شود، حتما ۲۰ شرکت خواهند آمد، افزود: اما هیچیک، تخصص کار را ندارند .
فرهودی گفت: پایه طراحی سرعت ۱۶۰ و۲۵۰ در برق بالا سری یکی است اما در بخش خط و سیگنالینگ موضوع فرق می کند.
وی در مورد برقیسازی قطار تبریز – آذر شهر نیز افزود: در رابطه با قطار تبریز – آذر شهر ، پروژهای بدون توجیه اقتصادی انجام شد اما چیزی عاید حمل و نقل ریلی کشور نشد به طوری که نه علمی رسوب کرد و نه کارشناسی از دل این کار بیرون آمد و نکته مهمتر اینکه مدارک فنی کار هم نمایان نمی شود.
این کارشناس ریلی خاطرنشان کرد: اما در بخش سیگنالینگ ریلی، هم کارشناس تریبت شد هم چندین شرکت به وجود آمد و هم تجهیزات تولید شد به گونه ای که ۳۰ سال است وابسته به خارج نیستیم.