معاون فنی و زیربنایی راهآهن، در مورد اتصال راهآهن ایران و عراق (شلمچه – بصره) گفت: از ۳۵ کیلومتر مسیر راهآهن شلمچه – بصره که داخل خاک عراق است، ۱۶ کیلومتر، از مناطق مینگذاری عبور میکند، در راستای تفاهمنامه با طرف عراقیۀ، تاکنون ۳ کیلومتر مینروبی انجام شده است.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از فارس، با توجه به اقبال روز افزون مردم دلداده امام حسین(ع) برای زیارت و راهپیمایی اربعین، ضرورت افزایش خطوط ارتباطی بین ایران و عراق، بیش از پیش احساس میشود. در حال حاضر مسیر ریلی ایران تا نقطه صفر مرزی در شلمچه کشیده شده و در داخل خاک عراق نیز از بصره بندر جنوبی عراق تا کربلا خط برقرار است، فقط در مسیر داخل عراق، یک فاصله ۳۵ کیلومتری منقطع است که باید با احداث خط آهن از مسیر مینگذاری شده به جا مانده از جنگ و نیز با عبور از روی رودخانه اروند در عراق، به نام شط العرب، این اتصال بر قرار شود.
داودی بیان کرد: در این رابطه سید میعاد صالحی مدیرعامل راهآهن به همراهی جمعی از مدیران این شرکت، روز شنبه برای چندمین بار به بصره سفر کرد.
داودی اظهار داشت: پروژه راهآهن شلمچه – بصره، بیش از ۲۰ سال قبل در مذاکرات دو کشور ایران و عراق مطرح بود، اما پیشرفتی نداشت، ولی با رونق گرفتن مراسم اربعین حسینی، با هدف امکان انتقال زائران با قطار، این تفاهمنامهها رنگ اجرایی به خود گرفت.
وی افزود: پیش از سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، پیشرفت اجرایی طرح در حد صفر بود، از سال ۱۴۰۰ با مدیریت مرحوم رستم قاسمی، تفاهم نامه جدیدی امضا و از سال ۱۴۰۱ با پیگیری های مستمر مدیر عامل راهآهن و تامین اعتبارات، تفاهمنامه بین راهآهن ایران و عراق منعقد شد.
به گفته داودی، ایران، در این تفاهمنامه، متعهد شد که از کل مسیر ۳۵ کیلومتری، ۱۶ کیلومتر از میدان مین در خاک عراق را مینروبی کند که تاکنون ۳ کیلومتر از این مسیر به عرض ۵۰ تا ۱۰۰ متر مین روبی انجام شده و حدود ۶ هزار عدد انواع مهمات جنگی از جمله مین، خمپاره و نارنجک کشف و خنثی شده است.
داودی افزود: در نقطه صفر مرزی در شلمچه نیز اختلافاتی وجود داشت که اجازه عملیات را نمیداد، تا آن موقع نقشه هم نبود که تحویل عراقیها شود، لذا از سال گذشته مذاکرات و رفت و آمدهای زیادی انجام شد، در محدوده عراق تعهد شد که ۱۶ کیلومتر از ۳۵ کیلومتر مسیر از میدان مین پاکسازی شود و در ورودی بندر بصره یک پل به طول ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ متر احداث شود که بخشی از پل متحرک باشد تا امکان عبور کشتی از رودخانه اروند (شط العرب) ایجاد شود.
شمعکوبی و فنداسیون پل ریلی تاشونده روی اروند
داودی، با اشاره به تعهد طرف ایرانی، گفت: قرار شد، هم پروژه ایجاد پل و هم مینروبی توسط ایران انجام شود که تاکنون، عقد قرارداد احداث پل در بصره انجام شده و از ۶ ماه قبل تاکنون، کار طراحی خاص این پل انجام شده و به مرحله شمعکوبی و فونداسیون رسیده و عملیات شمع کوبی و احداث پایههای پل روز شنبه در روی جزیره سندباد آغاز شد.
داودی، با اشاره به تعهد طرف ایرانی، گفت: قرار شد، هم پروژه ایجاد پل و هم مینروبی توسط ایران انجام شود که تاکنون، عقد قرارداد احداث پل در بصره انجام شده و از ۶ ماه قبل تاکنون، کار طراحی خاص این پل انجام شده و به مرحله شمعکوبی و فونداسیون رسیده و عملیات شمع کوبی و احداث پایههای پل روز شنبه در روی جزیره سندباد آغاز شد.
داودی، افزود: قرار است ظرف ۱۸ ماه، این پل به بهرهبرداری برسد.
به گفته معاون فنی و زیربنایی راهآهن، با توجه به جریان رودخانه، موقعیت طبیعی بعد از پل، جزیره سندباد و سپس رودخانه ادامه دارد، لذا محاسبات فنی و مهندسی قدری پیچیده است، با این حال عقد قرارداد با شرکت پیمانکار ایرانی انجام شده و کار احداث پل آغاز شده است.
داودی بیان داشت: خط ریلی در خاک ایران از خرمشهر به اهواز و شلمچه در خشکی قرار دارد، در داخل عراق به رودخانه اروند (شطالعرب) برخورد میکند که باید پل متحرک احداث شود.
به گفته معاون راهآهن جمهوری اسلامی ایران، زمین برای احداث پل و مینروبی تحویل طرف ایرانی شده و کارگاه از ۶ ماه قبل تجهیز شد و سپس عملیات زیرسازی، روسازی و احداث ریل توسط عراقیها انجام خواهد شد که در این زمینه مناقصه بینالمللی برگزار و شرکت پیمانکار خارجی مشخص شده و با پاکسازی مسیر، عملیات اجرایی زیر ساخت نیز آغاز میشود.
داودی اظهار داشت: به موازات مینروبی مسیر و نیز احداث پل در اروندرود در بصره، عملیات زیرساخت و روبنا نیز توسط کنسرسیوم خارجی طرف قرارداد با عراقیها انجام خواهد شد و در ۱.۵ سال آینده این خط آهن به بهرهبرداری خواهد رسید و راهآهن دو کشور همسایه ایران و عراق به هم متصل خواهند شد و زائران امام حسین(ع) به راحتی میتوانند با قطار به عتبات مشرف شوند.