به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ راه آهن ها از بدو تاسیس خود، اگرچه به عنوان ابزاری مدرن برای حمل و نقل عمومی و جا به جایی بار مورد استفاده قرار میگرفته اند، اما نگاهی به گوشه و کنار جهان نشان می دهد که استفاده از راه آهن در برخی از مقاطع زمانی و به دلیل شرایط خاص، کارکردهای ویژه ای نیز در بر داشته است.
به عنوان مثال، استفاده از خطوط راه آهن در زمان جنگ جهانی دوم و حتی هشت سال جنگ تحمیلی در کشورمان برای مقاصد نظامی امری متداول بوده است.
اما در این بخش از «سفرنامه ریلی» قصد داریم سری به شرکت پست لندن بزنیم؛ جایی که برای چند دهه از خدمات ریلی اختصاصی آن هم بدون اطلاع عموم شهروندان و به منظور انتقال سریع نامه ها و بسته های پستی بهره برده است.
خط ریلی زیزمینی اختصاصی شرکت پست لندن!
شرکت پست بریتانیا که از جمله پیشگامان صنعت پست در جهان به حساب می آید، نزدیک به ۸۰ سال قبل، به منظور تسریع در تحویل بسته های پستی خود در شهر لندن، اقدام به ساخت و راه اندازی یک خط ریلی زیرزمینی اختصاصی نمود. این اقدام تا چند سال پیش نیز به اطلاع عموم شهروندان لندن نرسیده و کسی نمی دانست که با توجه به سیل ترافیک شهری در خیابان های لندن، چگونه بسته ها و پاکت های پستی سریعتر از آنچه در تصور بگنجد، به دست گیرندگان خود می رسند!
این خط ریلی دارای ویژگی های عجیبی همچون خطوط، تونل، ناوگان و ایستگاه های کاملا اختصاصی است که تنها در خدمت شرکت پست بریتانیا بوده است. اگرچه این شبکه ریلی شهری در سال ۲۰۰۳ به کار خود پایان داد، اما در حال حاضر شهروندان می توانند به عنوان موزه، از این شبکه ریلی اختصاصی بازدید نمایند.
شرکت پست لندن در حال حاضر، بخشی از این خط ریلی اختصاصی را با نام «میل ریل» یا «راه آهن اداره پست» در معرض دید علاقمندان قرار داده و اکنون می توانید با استفاده از قطارهای اختصاصی و عجیب این خط، ویژگی های آن را بررسی نمایید. اگرچه، این قطارها برای حمل بسته های پستی مورد استفاده قرار میگرفته و به همین دلیل، فضای نشستن برای بازدید کنندگان تا حد زیادی کوچک به نظر می رسد!
ویژگی منحصر به فرد این قطار پستی، سیر یک سیکل از ابتدا تا انتها است. یعنی قطار نهایتا به سمت نقطه ای هدایت خواهد شد که سفر خود را از آنجا آغاز کرده است. همچنین درست مانند خطوط عادی ریلی، خطوط فرعی و خط تعمیر نیز برای این قطارها در نظر گرفته شده که بسیار جالب توجه است.
چرایی ساخت خط ریلی اختصاصی برای پست لندن
نقطه آغازین این خط یعنی ایستگاه «مانت پلزنت» درست زیر اداره پست مرکزی لندن قرار گرفته که در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی، یکی از شلوغ ترین ادارات جهان به حساب می آمد. مشکل از اینجا آغاز شد که شهر لندن اساسا دو نقطه ورودی بسته های پستی در غرب و شرق خود دارد که تمامی بارهای وارد شده به این دو نقطه مبادلاتی، می بایست جهت تفکیک به اداره پست مرکزی می رسیدند. شاید باور آن کمی سخت باشد، اما محل قرارگیری اداره پست مرکزی لندن در مانت پلزنت، حتی در سال ۱۹۱۱ نیز طبق اسناد موجود، محدوده ای پر ترافیک و شلوغ بوده که در نتیجه، تردد به این منطقه تا حد زیادی زمانبر بود.
از آنجاکه در آن زمان، هنوز خبری از تلفن و ابزارهای امروزی الکترونیک برای مبادلات داده وجود نداشته و سرویس پست تنها روش ارتباطات عمومی به حساب می آمد، لذا تسریع در خدمت رسانی به شهروندان شهر پر ترافیکی مانند لندن، در اولویت های شرکت پست این شهر قرار گرفت. نهایتا، با تصویب پارلمان وقت بریتانیا، خط ریلی اختصاصی پست به طول ۱۰ کیلومتر ساخته شده و کار خود را آغاز کرد.
با ساخت این خط، ارتباط میان دو نقطه مبادلاتی یاد شده با مرکز، به سادگی و از طریق خط ریلی تازه تاسیس برقرار شد. همچنین، ۸ ایستگاه دریافت مرسولات پستی در طول مسیر نیز ساخته شد. کار ساخت خط ریلی پست لندن نهایتا در سال ۱۹۱۵آغاز شد. همچنین، مصادف شدن آن دوران با جنگ جهانی اول نیز منجر به تمرکز ویژه شرکت پست لندن و دولت بریتانیا برای راه اندازی هرچه سریعتر این خط ریلی شد تا در روند مکاتبات تسریع گردد. با اینحال، راه اندازی کامل این خط در سال ۱۹۲۷ انجام شد و لذا، پست ریلی لندن هیچگاه روی جنگ جهانی اول را ندید.
ویژگی های فنی پست ریلی لندن
فارغ از نحوه طراحی جالب خط ریلی پست لندن، باید بدانیم که این خط ویژگی های فنی منحصر به فردی نیز داشته است. به عنوان مثال، قطارهای کوچک مورد استفاده در این خط، کاملا برقی و اتوماتیک بوده اند. یعنی هیچ نیازی به لکوموتیوران یا راننده نداشته و تنها یک اپراتور انسانی، وظیفه هدایت و کنترل ترافیک این قطارها را بر عهده داشته است. هرچند، این سمت نیز در سال های بعد و با ظهور کامپیوترها به فراموشی سپرده شد. این قطارها همچنین مجهز به باتری های پشتیبان جهت تامین برق مورد نیاز در صورت قطعی برق شبکه بودند.
اما تمرکز زدایی و تقسیم مراکز پست لندن به چند نقطه در دهه ۸۰ میلادی، منجر به کاسته شدن از اهمیت پست ریلی این شهر شد. این تحولات منجر شد تا ایستگاه های تحویل مرسولات یکی پس از دیگری تعطیل شده و در سال ۲۰۳۳ یعنی سال پایانی فعالیت قطار پست لندن، تنها سه ایستگاه به صورت فعال باقیمانده بودند. نهایتا در تاریخ ۳۰ می سال ۲۰۰۳، آخرین بسته پستی قطار پست لندن ارسال شده و پس از آن، این خط ریلی که زمانی از کاربرد فراوانی برخوردار بود، برای همیشه تعطیل شد.