قطار سریع السیر جدید، ساخته شده در کشور چین که بلگراد، پایتخت صربستان را به بوداپست مجارستان متصل میکند، با استقبال گسترده روبرو شده است. الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، این قطار را “معجزه” خوانده و از عملکرد آن تمجید کرده است.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از فرارو، پروژه قطار سریع السیر چین در اروپا به عنوان «معجزه» مورد استقبال قرار گرفت؛ این روز ها ساخت خطوط ریلی این چنینی در سراسر دنیا به شدت باب شده است.
اخیراً در پایتخت صربستان، از قطار سریع السیر جدیدی رونمایی شد که ساخت آن بر عهده یک شرکت چینی است؛ این قطار بلگراد، پایتخت صربستان را به بوداپست مجارستان متصل میکند. در این راستا، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، با تمجید از عملکرد قطار حیرت انگیز چینی، آن را «معجزه» لقب داد.
شبکه ریلی، بخشی از ابتکار «کمربند و جاده چین» در اروپاست که در سال ۲۰۱۳ توسط دولت چین مطرح شد و هدف از پیاده سازی آن، توسعه زیرساختها در بخش های وسیعی از آسیا، شرق آفریقا و شرق اروپا عنوان شده است.
البته منتقدان نظر دیگری دارند و براین باورند که این اقدام، در حقیقت تلاش چشمگیر چینی ها برای افزایش نفوذ درکشورهای مختلف جهان است. در ماه های اخیر دولت چین برای تقویت روابط با صربستان و مجارستان تلاش های زیادی انجام داده و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سفر اخیرش به اروپا، علاوه بر فرانسه از صربستان و مجارستان هم بازدید کرد.
این دو کشور، روابط گرمی با روسیه، متحد اصلی چین دارند و البته باید این را در نظر داشت که لهستانن، عضو ناتو و اتحادیه اروپا نیز هست.
ویژگی های قطار معجزه
طبق گزارش خبرگزاری دولتی چین، این قطار که در ایستگاه قطار زمون صربستان از آن رونمایی شد، دارای ۲۵۰ صندلی است و میتواند حداکثر با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، حرکت کند.
رئیس جمهوری صربستان، در ادامه اعلام کرد که این کشور، ۵ قطار را به شرکت راه آهن چین سفارش داده است تا در امتداد راهآهن بلگراد – بوداپست از آنها استفاده کند.
در حال حاضر سازندگان چینی خط راهآهنی بین بلگراد و نووی ساد، دومین شهر بزرگ صربستان را تکمیل کردهاند و قرار بر این است که این خط آهن تا ماه دسامبر به سوبوتیکا در نزدیکی مرز مجارستان برسد.
بر اساس گزارش Statista در سال ۲۰۲۱، گستردگی شبکه ریلی پرسرعت چین، به حدود ۴۲ هزار کیلومتر رسیده است و در سال ۲۰۱۹، حدود ۲.۳ میلیارد سفر فردی در این خطوط انجام شده است که معادل ۶۳ درصد از کل سفرهای ریلی مسافری در چین است.
رنسانس در تکمیل مسیر های سریعالسیر ریلی
در سال های گذشته، رنسانس بزرگی را در طرح های راهآهن سریع السیر شاهد بودهایم؛ در ژانویه، ساخت وساز خط ریلی ۳۵۰ کیلومتری بین لاس وگاس و جنوب کالیفرنیا آغاز شد و در ماه آوریل، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با طرح پیشنهادی ساخت خطی ریلی با سرعت ۳۸۶ کیلومتر در ساعت بین هیوستون و دالاس، موافقت کرد و طرح های جدید دیگری نیز در دستور کار قرار دارد.