راه آهن قزاقستان (KTZ)، تجهیزات ریلی مورد نیاز اعم از ریل، تراورس و پابند را برای احداث و پیشرفت ۸۳۶ کیلومتر راهآهن موینتی – دوستیک (Moynty-Dostyk) تهیه کرده است.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از تین نیوز، زمان افتتاح و بهرهبرداری این خط، سال ۲۰۲۵ تعیین شده است که پیشبینی میشود ظرفیت را تا ۵ برابر افزایش دهد.
بر اساس این گزارش، در هفتههای گذشته، نیکولای پودگوزوف، عضو هیات مدیره بانک توسعه اوراسیا (EDB)، به ساخت راهآهن دیگری اشاره کرد که اتصال قزاقستان به مرز چین را به کمک خط ریلی ایاگوز تا بختی فراهم میکند. از طرفی، بانک توسعه اوراسیا برای کمکهای فنی خود و همچنین مطالعات امکانسنجی این پروژه با کمک بلاعوض، اعلام آمادگی کرده است.
لازم به ذکر است که با احداث این خطوط ریلی جدید، در گذرگاههای ریلی چین و قزاقزستان(خورگوس، دوستیک و سین کیانگ)، دسترسی یکپارچه به منظور افزایش تجارت دو کشور فراهم میشود.