بهرهبرداری از راهآهن یزد – اقلید، ضمن ورود ۴ میلیون تن بار به شبکه ریلی، کاهشی ۴ ساعته در مسیر ریلی شیراز- مشهد و کاهش ۳۰۰ کیلومتری در مسیر انتقال بار فیمابین استان فارس به خراسان و بالعکس را بهدنبال خواهد داشت.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن، در حاشیه آیین آغاز بهرهبرداری از پروژه ریلی یزد – اقلید اظهار داشت: بعد از دو سال و نیم تلاشِ دولت سیزدهم برای تکمیل راهآهن یزد – اقلید و با تزریق ۸۳۰ میلیارد تومان اعتبار، امروز شاهد بهرهبرداری رسمی از این خط هستیم.
صالحی افزود: با افتتاح پروژه مذکور که با حضور وزیر محترم راهوشهرسازی همراه بود، از امروز سیر قطار باری و از هشتم خرداد، تردد قطار مسافری نیز در این خط میسر میشود.
سید میعاد صالحی، خاطر نشان کرد: سه شنبه ۸ خرداد، قطار مسافریِ ساعت ۱۵:۳۰ از مبدا شیراز حرکت کرده و از طریق محور یزد – اقلید به سمت مشهد عبور خواهد کرد.
معاون وزیر راه وشهرسازی، با اشاره به کاهش ۴ ساعته مسیر ریلی شیراز – یزد – مشهد، با بهرهبرداری از این خط، افزود: مسافرین گرامی مسیر ۲۷ ساعته قبلی را در ۲۳ ساعت طی میکنند و این خدمتی به مردم شریف استانهای فارس و یزد است.
مدیرعامل راهآهن، با اشاره به کاهش قابل توجه مسیر قطارهای باری در این مسیر، گفت: با بهرهبرداری از خط آهن یزد – اقلید، مسیرِ انتقال بار بین استان فارس به مقصد خراسان و بالعکس، بیش از ۳۰۰ کیلومتر کوتاه تر خواهد شد.
صالحی از استان یزد به عنوان پایتخت ریلیِ باری کشور نام برد و گفت: در هفته گذشته، تعیین سرعت سیر قطارها در این خط انجام شد و در بخشی از بلاکها، سرعتِ ۱۲۰ کیلومتر و در سایر بلاکها سرعتهای ۱۰۰ و ۹۰ کیلومتر بر ساعت مجاز اعلام شد.
مدیرعامل راهآهن، در پایان با بیان این که امیدواریم با بهرهبرداری از این محور بتوانیم ۴ میلیون تن بار را بر روی ریل بیاوریم افزود: این تامین زیرساخت از نظر ترانزیتی و همچنین حوزه صادرات و واردات، آثار خوبی برای اقتصاد کشور در حوزه ریلی به همراه دارد.