تونل ریلی عجیب داشنگ چین، سرانجام پس از ۱۰ سال تلاش شبانه روزی در تاریخ ۱۰ می توسط راه آهن چین به بهره برداری رسید.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ چین یکی از پهناورترین کشورهای جهان با سریعترین رشد اقتصادی طی سه دهه گذشته محسوب می شود. عنوان پر جمعیت ترین کشور جهان برای چین منجر شده تا پکن طی سال های گذشته، اهتمام ویژه ای برای توسعه زیرساخت های مدنی از جمله راه های مواصلاتی میان شهرهای خود به کار بندد.
نگاهی به چین امروزی نشان می دهد که بسیاری از مهمترین و مشهورترین پروژه های زیرساختی جهان در این کشور جا خوش کرده اند. مرتفع ترین پل جهان به نام «بیپان چیانگ»، طولانی ترین پل دریاگذر جهان یعنی پل «کونگ ژوآی – ماکائو» در هنگ کنگ و طولانی ترین تونل زیردریایی جهان که کگینگ دائو را به خلیج جیائوژو متصل می سازد؛ همگی در چین قرار گرفته اند که رکوردی بی نظیر را برای دومین اقتصاد جهان رقم بزنند.
حیرت مهندسی جهان ازساخت تونل عجیب ریلی «دِشنگ»
تونل ریلی دشنگ را می توان پر هزینه ترین پروژه در بخش تونل سازی چین دانست. دولت چین برای ساخت این پروژه که هفته گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت، بیش از ۳۲۰ میلیون دلار هزینه کرده است. بیش از ۸۰ هزار کارگر نیز در امر ساخت این پروژه مشغول به فعالیت بوده و ساخت آن حدود ۱۰ سال زمان برده است. این در حالیست که به گفته کارشناسان، فرآیند تصویب و ساخت چنین پروژه ای در آمریکا، حدود ۳۰ سال زمان خواهد برد. همین موضوع سبب شده تا ساخت تونل دشنگ به یکی از جنجالی ترین موضوعات در جامعه مهندسی ایالات متحده و جهان تبدیل شود.
تونل دشنگ در استان سیچوآن چین را می توان یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه های ریلی در این کشور دانست. ویژگی مهم این تونل ریلی ۲۳ کیلومتری را می توان در برخورداری از دو خط ریلی دانست که در یک تونل تک کانال تعبیه شده اند. این در حالیست که عمده تونل های ریلی جهان از دو کانال مجزا برخوردار بوده که هر کدام دارای یک خط ریلی هستند.
ساخت تونلی با این مسافت و برخورداری از عرض کافی برای جای دادن دو خط ریلی مجزا در کنار یکدیگر را می توان اعجازی بزرگ در مهندسی چین و جهان دانست. فرآیند ساخت این پروژه زیرساختی بزرگ از سال ۲۰۰۸ توسط یکی از شرکت های اقماری راه آهن چین به نام «ارییوآن چنگلان» آغاز شده و در ماه جاری میلادی به بهره برداری رسید.
نیاز به عرض بسیار قابل توجه برای جای دادن دو خط ریلی مجزا در این تونل، سبب شد تا یک تیم متخصص زمین شناسی چینی بیش از ۶ سال برای مطالعه و طراحی مسیر وقت صرف کنند. نهایتا در سپتامبر ۲۰۱۴، نقشه مسیر ساخت تونل از سوی زمین شناسان تکمیل و به راه آهن چین تحویل داده شد. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که بدانیم، ارتفاع تونل داشنگ از ۲۶۰۰ متر از سطح دریای آغاز شده و در پیک خود به ۲۸۲۲ متر نیز افزایش می یابد. نکته مهم دیگر اینکه کوه های محل استقرار تونل داشنگ، پر از بخش های در معرض ریزش و رانش زمین هستند که محاسبه و یافتن مسیر امن برای ساخت تونلی با این ابعاد را با مشکلات بسیار زیادی روبرو می سازد.
با اینحال، در فرآیند ساخت تونل داشنگ، ریزش های متعدد داخلی کوه در بسیاری از نقاط و حتی نفوذ آب های زیرزمینی به داخل محوطه کارگاهی، عملیات ساخت را تا حد پیچیده ای مشکل ساخت. به گفته مهندسین این پروژه، در طول فؤآیند ساخت، بیش از ۳۰۰ مشکل فنی مربوط به موارد یاد شده رخ داد که وقوع زمین لرزه ۷ ریشتری در محدوده ساخت پروژه را نیز باید به مشکلات آن اضافه کرد!
مجموع این مشکلات سبب شد تا در برخی موارد، طی یک سال تنها ۷ متر از مسیر تونل ساخته شود. مشکل دیگر ساخت این تونل، قرارگیری مسیر پروژه در نقطه اتصال دو کوه بزرگ بود که عملیات ساخت را تا حد زیادی با مشکل مواجه ساخت. ویژگی های زمین شناختی مسیر تونل داشنگ همچنین منجر شد تا از مواد مخصوص در ساخت دیواره های تونل استفاده شود. همچنین مته حفاری تونل نیز به صورت انحصاری برای استفاده در این پروژه طراحی و ساخته شد تا با ویژگی های زمین شناسی مسیر همخوانی داشته باشد.
اهمیت تونل داشنگ برای راه آهن چین
اکنون باید این سوال را مطرح کرد که چرا دولت چین برای ساخت تونل داشنگ این مقدار هزینه کرده و کار ساخت آن را به صورت شبانه روزی دنبال کرد؟ در پاسخ باید گفت که تونل داشنگ محل اتصال دو استان سیچوآن و کینگهای محسوب می شود. این تونل ۲۳ کیلومتری، بخشی از مسیر ۳۸۶ کیلومتری ریلی متصل کننده این دو استان محسوب به حساب می آید. اکنون، با تکمیل این تونل، مسیر مذکور مورد بهره برداری کامل قرار گرفته و قابلیت استفاده از قطارهای سریع السیر با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر را دارد. این مسیر ریلی دارای ۱۳ ایستگاه است. از سوی دیگر، این مسیر ریلی در امتداد خود، دو خط مهم و محوری بائوچنگ – چنگدو و شیچنگ – چنگدو را به یکدیگر متصل خواهد ساخت که از این طریق، بخش های شمالی استان سیچوآن نیز کاملا به شبکه ریلی چین متصل می شوند.