مدیرعامل راه آهن از واگذاری ۵۰ لکوموتیو راهآهن به بخش خصوصی در خرداد ماه خبر داد و گفت: بعد از سالها پیگیری مرتب و مستمر، به لطف پروردگار، بلاخره ما شرکت حمل و نقل حومهای صد در صد راهآهن را مصوب کردیم که در قانون بودجه، برای نخستین بار در ردیف بودجه ابلاغ میشود.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، با حضور سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن نشست مشترک مدیران راهآهن با جمعی از تولیدکنندگان و تعمیرکاران ریلی کشور روز چهارشنبه مورخ ۲۶ اردیبهشت در ساختمان شهدای راهآهن برگزار شد.
سید میعاد صالحی در ابتدای این نشست، اظهار کرد: امروز تلاش خواهیم کرد تا در خصوص آنچه در سال ۱۴۰۳ در حوزه ریلی قرار است رخ بدهد، صحبت شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: متاسفانه در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به خاطر مسیر غلطی که مسئول وقت راهآهن تعیین و به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود که نیازی به پول آن سازمان ندارد، اکنون شاهد اتفاقاتی در راهآهن هستیم که این مشکلات ناشی از همان انتخاب مسیر غلط است.
وی خاطرنشان کرد: در اثر این انتخاب غلط بود که در سال ۱۳۹۹ دست در جیب هزینههای جاری راهآهن شد و به دلیل بوجود آمدن ناترازی، راهآهن نه تنها در تامین هزینههای جاریاش دچار مشکل شد، بلکه علاوه بر انباشت بدهیهای ارزی، نتوانست هزینههای تعمیرات و بازسازی ناوگان و خط را پرداخت کند.
صالحی عنوان کرد: اما اکنون به دلیل پیگیریهای انجام شده، نوید میدهم که منابع ارزی حاصل استجازه، در حساب وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است که به زودی به حساب راهآهن واریز خواهد شد.
مدیرعامل راهآهن تاکید کرد: با توجه به همین تلاشهاست که به رغم صفر بودن بودجه عمرانی سال ۱۴۰۳ در مقایسه با سال ۱۴۰۲, اکنون بودجه عمرانی راهآهن نیز با حمایت وزیر محترم راهوشهرسازی در حوزه ناوگان و خط بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به سنگ بنای غلطی که در راهآهن به دلیل تصمیمهای غلط گذاشته شده بود، اظهار کرد: با توجه به اشتباهات گذشته، ما خواهان افزایش ۵۰۰ درصدی بودجه عمرانی در راهآهن هستیم.
صالحی با بیان اینکه در بودجه سال جاری ۵ همت به راهآهن اختصاص یافته است، تصریح کرد: از این میزان، ۲ همت آن به حوزه ناوگان اختصاص پیدا خواهد کرد.
مدیرعامل راهآهن عنوان کرد: همچنین ما از طریق استجازه نفت که طی دو سال گذشته پیگیری کردیم، از طریق تهاتر نفت، ۱۰ میلیارد دلار منابع را برای وزارت راه و شهرسازی و در ادامه، برای راهآهن فراهم کردهایم.
وی تاکید کرد: بخش نخست این منابع در اسفندماه نقد شده و بخشهای دوم و سوم آن نیز پرداخت خواهد شد.
صالحی خاطرنشان کرد: این منابع با موافقت مقام معظم رهبری و به دستور هیئت دولت و با پیگیری ریاست جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و مدیران راهآهن به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار برای حوزه ریلی اختصاص یافته است. این مبالغ جدا از بودجه تخصیص یافته برای راهآهن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر ضرورت سودده بودن صنعت حمل و نقل ریلی برای تمامی فعالان این حوزه از جمله تولیدکنندگان و تعمیرکاران ریلی، اظهار کرد: ما تلاش خواهیم کرد که با تزریق به موقع منابع مالی، هم در آمد فعالان این صنعت بالا برود و هم اینکه هزینههای تامین مالی، با اجرای تمهیداتی از جمله ماده ۱۲ و ۱۸ و …کاهش پیدا کند.
وی از اختصاص ردیف ۴ میلیارد دلاری به راهآهن از محل استیجازه خبر داد و تاکید کرد: اولویت ما در تخصیص منابع، تولید لکوموتیو باری، بازسازی لکوموتیو باری، بازسازی لکوموتیو مسافری و تولید واگنهای مسافری است.
صالحی عنوان کرد: در خصوص تولید واگن باری، با توجه به اینکه ما در این حوزه به اشباع رسیدهایم؛ اکنون باید به بازار صادراتی توجه داشته باشیم و راهآهن این آمادگی را دارد که در جهت بازاریابی به تولیدکنندگان واگن باری، در نشستی که با سازمان اکو در هفته آتی دارد، کمک نماید.
مدیرعامل راهآهن اظهار کرد: اکنون مطابق قانون ما موظف هستیم تا قطار کامل داشته باشیم و به همین جهت به تولیدکنندگانی اجازه ساخت واگن باری داده میشود که برای سیر آنها، لکوموتیو در نظر گرفته باشند.
وی از واگذاری ۵۰ لکوموتیو راهآهن به بخش خصوصی در خرداد ماه خبر داد و عنوان داشت: بعد از سالها پیگیری مرتب و مستمر، به لطف پروردگار، بلاخره ما شرکت حمل و نقل حومهای صد در صد راهآهن را مصوب کردیم که در قانون بودجه، برای نخستین بار در ردیف بودجه ابلاغ میشود.
صالحی تاکید کرد: با توجه به تمیهدات انجام شده، نهضت لوکوموتیوسازی و لکوموتیوداری در سال ۱۴۰۳ ایجاد خواهد شد.