به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ گزارش های خبری حاکی از آن است که چینی ها رغبت خود به ادامه سرمایه گذاری جدی بر روی کریدور شرق به غرب عبوری از ازبکستان و قرقیزستان را از دست داده اند.
بر اساس گزارش منتشر شده در وب سایت اینتل لاین نیوز، عدم توجیه اقتصادی و افزایش هزینه حمل عبور قطارهای باری چین از مسیر کریدور چین – قرقیزستان – ازبکستان (CKU) منجر به نیمه تعطیل شدن فعالیت های مربوط به ساخت این پروژه ۸۰ میلیون دلاری از سوی طرف چینی شده است.
«سید فاضل حیدر» تحلیلگیر ارشد ترانزیت در هلدینگ سرمایه گذاری «ویکی استرات» در گفتگو با اینتل لاین، با تایید این موضوع تاکید کرده است که قزاقستان و روسیه نیز از وقوع این وضعیت خوشحال بوده و کاهش فعالیت چین در مسیر قرقیزستان و ازبکستان، نهایتا به سود مسیر عبوری کریدور میانی از دو کشور قزاقستان و روسیه خواهد شد.
به گفته حیدر، ازبکستان که در حال حاضر نیز از طریق ترکمنستان و ایران به مسیرهای منتهی به غرب اتصال ریلی دارد، در نظر داشت با راه اندازی کریدور CKU که مسیری نزدیکتر به نسبت مسیر عبوری از قزاقستان محسوب می شود، به کانون مراودات ترانزیتی میان شرق و غرب و کسب برتری به نسبت مسیر قزاقستان تبدیل شود؛ موضوعی که اکنون با کاهش رغبت چینی ها برای ادامه سرمایه گذاری و ساخت مسیر عبوری از مسیر قرقیزستان تا حد زیادی زیر سوال رفته است.