سرعت بازرگانی در حوزه قطارهای باری از زمان صدور بارنامه، سیرِ قطار در طول مسیر و سپس تخلیه بار در مقصد محاسبه میشود.
مدیرعامل راه آهن در جمع خبرنگاران در خصوص تفاوت سرعت سیر واگن و سرعت بازرگانی گفت: به طور معمول سرعت سیر در قطارهای باری، ۶۰ کیلومتر بر ساعت است و کاهش یا افزایش سرعت بازرگانی بیشتر به زمان تخلیه بار بستگی دارد نه سرعت واگن.
معاون وزیر راه افزود: در قطارهای مسافری نیز بر حسب شیب و فراز و میزان آمادگی خط تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت قابلیت سیر دارد.
صالحی گفت: سرعت بازرگانی راهآهن بنا به زمانهای گوناگون و دلایل متعدد، متفاوت است اما در حال حاضر حدودِ ۵ کیلومتر بر ساعت است.
سید میعاد صالحی تاکید کرد: عمده مشکل پایین بودن سرعت بازرگانی، ناظر به معطلی واگنها در زمان تخلیه یا معطل ماندن در صف بارگیری است.
مدیرعامل راهآهن افزود: با پروژه تشکیل قطار کامل که محقق شده و تمرکزی که بر مراکز لجستیکی کردهایم، سرعت بازرگانی در سال ۱۴۰۳ افزایش محسوسی پیدا خواهد کرد.