به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز؛ راه آهن قزاقستان از برنامه خود برای تعمیر و بازسازی بیش از ۱۱ هزار کیلومتر از خطوط ریلی این کشور خبر داد.
به نوشته وب سایت ریلوی ساپلای، راه آهن قزاقستان قصد دارد این عملیات را طی پنج سال آینده انجام و به اتمام برساند. این شرکت همچنین با انتشار فهرستی، از اولویت های تعمیراتی خود برای خطوط ریلی زیر خبر داد:
-مسیر شو – آلماتی: ۲۶۶ کیلومتر
-مسیر آستانه – آلماتی: ۲۶۰ کیلومتر
-مسیر ژانا – اسیل – کوکشتائو: ۱۶۰ کیلومتر
-مسیر آکتوگای – سِمِی – آلتای: ۱۵۳ کیلومتر
-مسیر کندیاگاش – آکساراسکایا: ۱۳۸ کیلومتر
-مسیر آلماتی – پاولودار: ۱۰۶ کیلومتر
(منبع: وب سایت راه آهن قزاقستان)
بنا بر اعلام راه آهن قزاقستان، مجموع مسیرهای مد نظر این شرکت برای بازسازی و تعمیر در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر خواهد رسید و مابقی این پروژه قرار است طی سال های آتی به انجام برسد. به نظر می رسد بخشی از این اقدام راه آهن قزاقستان، به افزایش مبادلات ریلی میان این کشور و چین در پی افزایش تنش در دریای سرخ و استقبال گسترده شرق و غرب از مسیر ریلی کریدور میانی کمربند و جاده باز میگردد که بخش شرقی آن از قزاقستان عبور می کند.
گفتنی است، با توجه به مبادلات ریلی قابل توجه میان ایران و قزاقستان، بهبود وضعیت زیرساخت راه آهن این کشور می تواند منجر به بهبود حجم و سرعت مبادلات ترانزیتی ریلی میان دو کشور شود.