دولت فدراسیون روسیه پیشنهاد بانک وی. تی. بی روسیه (VTB) برای ایجاد یک دفتر پروژه برای توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی “شمال-جنوب” را تصویب کرد، دفتری که مأموریت دارد احداث خط ریلی با استاندارد روس تا بندرعباس در جنوب ایران را طرحریزی کند.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، خبرگزاری تاس در این زمینه خبر داد که دفتری در چارچوب این مصوبه شکل خواهد گرفت که پروژه سرمایه گذاری برای احداث خط ریلی با عرض یک هزار و ۵۲۰ میلیمتر به بنادر جنوب ایران جمع آوری و تجزیه و تحلیل خواهد کرد. این دفتر مأموریت دارد با بهرهگیری از منابع مالی بانک وی. تی. بی، پیشنهادهایی را برای اطمینان از گردش بدون وقفه کالا در این مسیر ریلی را ارائه کند.
در روسیه و جمهوری آذربایجان، عرض خط راهآهن یک هزار و ۵۲۰ میلیمتر است اما این شاخص در ایران مطابق استاندارد بینالمللی، یک هزار و ۴۳۵ میلیمتر است. بدین ترتیب، پروژه مورد بررسی احداث خط آهن با استاندارد روس تا بنادر ایران، به عنوان حلقه تکمیلی همکاریهای دوجانبه و در کنار خط ریلی موجود و در حال ساخت با استاندارد ایران مطرح شده است.
پیشنهادی به نام خط سوم
آنگونه که شهریار افندی زاده، معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی، در ۱۹ دیماه ۱۴۰۱ اعلام کرده است: عرض خطوط ریلی کشور ما یک هزار و ۴۳۵ میلیمتر و عرض خطوط آذربایجان و روسیه یک هزار و ۵۲۰ میلیمتر است، بنابراین باید بین رشت و آستارا حتماً از خطوط ریلی ایران استفاده کنیم؛ اما پیشنهاد شده ریل سومی را هم در کنار شبکه ریلی کشور قرار گیرد که به عرض یک هزار و ۵۲۰ میلیمتر هم برسد تا هم قطارهای با عرض استاندارد و هم قطارهای با عرض پهن بتوانند از شبکه ریلی ما عبور کنند که البته نیاز است این موضوع از لحاظ علمی و فنی هم مورد بررسی قرار گیرد.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی افزود: به این ترتیب هم افزایش عبور قطارها را به دنبال خواهد داشت و هم در آستارا و رشت میتوانیم تعویض بوژی داشته باشیم که البته نیاز است احداث این ریل و سرمایهگذاری آن بر عهده کشور روسیه باشد که در این رابطه باید مسئولان کشور تصمیمگیری کنند.
گفتنی است که سخنان این مقام مسئول مربوط به قبل از امضای قرارداد ساخت راهآهن رشت – آستارا است.
کریدور، جایگزین کانال سوئز است
در همین حال، بانک وی. تی. بی روسیه در بیانیهای که در اختیار رسانههای قرار داد، اعلام کرد: کریدور حملونقل بینالمللی شمال-جنوب، طبق ارزیابی ما، میتواند به یکی از راههای اصلی حملونقل در منطقه اوراسیا تبدیل شود، جایگزینی از جمله کانال سوئز ارائه کند و فرصتهای اقتصادی جدیدی را برای روابط تجاری بین کشورهای جنوب جهانی باز کند.
در این بیانیه که شامگاه چهارشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲ پس از مصوبه دولت فدراسیون روسیه منتشر شد، آمده است: بانک وی. تی. بی آماده است تا هزینه های توسعه پروژه را به منظور ارائه آن به سرمایه گذاران روسی و بین المللی تقبل کند.
اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بود که اعلام شد بانک وی. تی. بی، دفتر نمایندگی خود را در ایران افتتاح کرده است. به گفته معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت، این نخستین بانک روسی است که در ایران حضور مستقیم دارد و در انتقال بخشی از درآمدهای ارزی از شبکه تراستی به شبکه بانکی و شفافیت تجارت موثر خواهد بود.
آناتولی پچاتنیکوف معاون رئیس هیأت مدیره بانک وی. تی. بی ( VTB) روسیه نیز ۲۷ خردادماه ۱۴۰۲ با اشاره به افتتاح نمایندگی این بانک در ایران گفت: احتمال دارد این نمایندگی نخستین تراکنش های خود را اواخر سال ۲۰۲۳ یا اوایل ۲۰۲۴ میلادی (زمستان ۱۴۰۲) در تهران آغاز کند.