به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از سایت راهآهن روسیه، با توجه به اختلالات ناشی از وضعیت دریای سرخ، صاحبان بار در تلاش برای یافتن راههای جایگزین برای حمل کالا از چین به اروپا هستند.
کارشناسان ریلی بر این باورند که در این شرایط ، مسیر ریلی چین به اروپا از طریق روسیه به طور فزاینده ای محبوبیت خواهد یافت .
این سایت به نقل از کانال تجاری CNBC گزارش داد، در نیمه ژانویه درخواست برای حمل محمولههای پوشاک بین ویتنام و اروپا ۶۵ درصد افزایش داشته است.
این گزارش می افزاید: این میزان افزایش تنها به بخش بسیار کمی از کانتینرهای حمل شده بین شرق دور و اروپا اختصاص داشته و نشانگر علاقه به مسیرهای ریلی از طریق روسیه است.
بر این اساس علاوه بر امنیت حمل بار کارشناسی ها نشان میدهد که این علاقمندی ناشی از ارزانتر بودن حمل و نقل ریلی در این مسیر نسبت به حملونقل هوایی بوده و به علاوه این مدل حمل و نقل سریعتر از حملونقل دریایی است.
این سفرها بسته به مبدا و مقصد بین ۱۴ تا ۲۵ روز طول میکشد . در گذشته حمل و نقل از چین به بندر روتردام هلند از طریق دریای سرخ حدود ۲۷ روز طول می کشید، اما مسیر جدید که از طریق دماغه امید نیک آفریقای جنوبی در نظر گرفته شدهاست، حدود ۱۰ روز نیز به این مسیر اضافه میکند.
در همین حال سخنگوی شرکت هلندی Rail Bridge Cargo گفت رزروهای مسیر ریلی چین-اروپا طی چهار هفته گذشته ۳۷ درصد افزایش یافته است.
به گفته وی، “فقط آن دسته از مشتریانی که با روسیه مشکلاتی سیاسی دارند از حمل و نقل از طریق فدراسیون روسیه خودداری می کنند.”
خاطرنشان میشود که هزینه ارسال یک کانتینر چهل فوتی از چین به اروپا از طریق راه آهن روسیه در حال حاضر حدود ۷۹۰۰ دلار است.
کارشناسان پیشبینی کردهاند که مشکلات مربوط به مسیر دریای سرخ در طول سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و شرکتها مجبور خواهند شد زنجیره تامین خود را بازسازی کنند.