به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ژورنال بین المللی ریلی (IRJ) ؛ راه آهن حجاز اردن (JHR) طرح های خود برای اتصال خط ریلی خود به فرودگاه پایتخت این کشور را فاش نموده است.
این خط از شهر الزرقا،واقع در شمال شرق امان، پایتخت، شروع شده و تا فرودگاه بینالمللی ملکه علیا در۳۰ کیلومتری جنوب امان امتداد مییابد. طبق برآورد راه آهن حجاز اردن، این خط ریلی جدید قادر خواهد بود روزانه بین ۴۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ مسافر را جابه جا کند. این خط ریلی قرار است بصورت دو خطه و با خط استاندارد ساخته شود.
تعداد مسافرین و گردشگرانی که بین دو شهر تردد می کنند روزانه در هر دو مسیر از چهارصد هزار نفر تجاوز می کند.
هیچ مقیاس زمانی یا هزینه ای برای این پروژه فعلا اعلام نشده است؛ اما آقای زاهی خلیل، مدیر عامل راه آهن حجاز اردن در کمیته خدمات عمومی و حمل و نقل اردن در ۱۷ ژانویه ۲۰۱۷ (۲۷ دی ماه ۱۴۰۲) ، اعلام نموده است که شرکت راه آهن حجازاردن از نظر مالی خودکفا بوده و درآمد خود را از سرمایه گذاری ها و پروژه های تکمیل شده به دست می آورد.
راه آهن حجاز بعنوان قدیمی ترین خط ریلی در منطقه عرب بحساب می آید که ساخت آن در سال ۱۹۰۰ میلادی (جمادی الاول ۱۳۱۷ هجری) به دستور سلطان عبدالحمید، امپراطور عثمانی برای حمل حجاج به حجاز ( در عربستان سعودی) شروع شد و کار تأسیس آن در سال ۱۹۰۸ پایان یافت. در آن زمان سفر به مدینه منوره و مکه مکرمه از شهر دمشق انجام می شد و این سفر یا به وسیله قافله های شتران صورت می گرفت که ۵۰-۴۰ روز طول می کشید، یا از طریق دریا بود که ۱۵-۱۰ روز طول می کشید؛ اما با استفاده از قطار مدت سفر از ۵۵ ساعت تجاوز نمی کرد.
عرض خط این راه آهن بصورت خط باریک (۱۰۵۰ میلی متر) با بار محوری ۵/۱۰ ساخته شده که حداکثر سرعت قطار در آن ۴۰ کیلومتر بر ساعت بود؛ در حالیکه سرعت نرمال این قطار برای زائرین حج ۲۵ کیلومتر بر ساعت بود. طول این خط ریلی از دمشق تا مدینه منوره ۱۳۰۳ کیلومتر بود و تعداد ایستگاههای آن به ۵۹ ایستگاه می رسید.
این خط ریلی فقط به مدت هفت سال (۱۹۱۴-۱۹۰۸) به بهره برداری رسید و بهره برداری و مدیریت این خط تا سال ۱۹۱۷با کشور ترکیه بود. بالاترین میزان نقل و انتقال مسافر این خط ریلی برابر با ۳۶۰۶۵۷ مسافر در سال ۱۹۱۴ میلادی (۱۳۳۲هجری) و بیشترین میزان انتقال کالاها برابر با ۱۱۲۰۰۷ تن در سال ۱۹۱۳ (۱۳۳۱هجری) بود و با توجه به این که حداکثر توان این خط سیر ۱۰ قطار بود به طور میانگین ۳ قطار در هفته از این خط رد می شد.
راه آهن حجاز اردن در سال ۱۹۵۲ تاسیس شد و این راه آهن به بهره برداری از املاک خط آهن حجاز در کنار اراضی دولت اردن هاشمی از مرزهای اردن در سوریه در شمال تا ایستگاه المدوره در جنوب در خاک این کشور پرداخت. اگرچه در طول جنگ جهانی اول، بخشی از مسیر خط حجاز تخریب و نابود شده بود.
طبق اعلام راه آهن حجاز اردن، هم اکنون طول شبکه ریلی این راه آهن در اردن برابر با ۴۵۲ کیلومتر بوده و دارای ۲۹ ایستگاه می باشد. دفتر مرکزی و ایستگاه مرکزی آن در شهر امان پایتخت اردن قرار دارد . بازسازی انواع قطارها و لکوموتیوهای بخار موجود و باز سازی لکوموتیوها و واگنهای مسافری موجود، باز سازی خطوط ریلی موجود، ارتقاء و تجهیز ایستگاههای قطار ، اهتمام برای گسترش توریسم و حمل و نقل تورستها از طریق راه آهن حجاز اردن و دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری بیشتر در ایستگاههای راه اهن برای ایجاد مراکز توریستی و هتلهای توریستی و مراکز تفریحی از جمله فعالیتهای راه آهن حجاز اردن می باشد.
لازم به ذکر است که هم اکنون در کشور اردن دو نهاد وجود دارند که به امور حمل و نقل ریلی مشغول هستند و هر دوی آنها زیر چتر وزارت حمل و نقل اردن قرار می گیرند. این دو نهاد عبارت از شرکت راه آهن حجاز اردن (JHR) و شرکت راه آهن عقبه اردن( ARC) هستند.
راه آهن عقبه اردن ( ARQ) در استان عقبه در جنوب کشور اردن ودر ساحل دریای سرخ واقع شده است که راه آهنی بطول ۲۴۹ کیلومتر با خط ریلی باریک می باشد و فعالیت عمده آن حمل فسفات و سایر محصولات معدنی از معادن فسفات اردن به بندر عقبه می باشد.
هردو راه آهن عضو اتحادیه بین المللی راه آهنها (UIC) و نیز عضو مجمع منطقه ای خاورمیانه UIC می باشند.