سرپرست اداره کل بازرگانی داخلی راه آهن گفت: طبق قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی، اختیاراتی به راه آهن داده شده و راه آهن به عنوان صاحب ریل و زیرساخت شبکه ریلی، مدیریت شبکه ریلی را بر عهده دارد.
عابدین هادی نژاد با بیان اینکه راه آهن اجازه سیر لکوموتیو ناسالم را نمی دهد افزود: شرکت راه آهن مدیریت شبکه ریلی را بر عهده دارد و بایستی از بهم ریختگی نظم ترافیک و حمل و نقل ریلی که ناشی از خرابی های لکوموتیو و خط و عدم نگهداری خط است جلوگیری کند.
وی ادامه داد: در تعرفه های شرکت راه آهن که شرکت های حمل و نقل ریلی باری، بر اساس آن بارنامه صادر می کنند موضوعات حق مالکانه واگن، حق دسترسی راه آهن و لکوموتیو و تعمیرات آن لحاظ شده که باید توسط صاحبان کالا پرداخت شود.
هادی نژاد بیان کرد: موضوعات مربوط به راه آهن در دو بخش حق ناوگان راه آهن و لکوموتیوهای بخش خصوصی و حق دسترسی راه آهن است که بایستی بابت استفاده از شبکه ریلی به راه آهن پرداخت شود که به دلایل مختلف به راه آهن پرداخت نشده است.
وی خاطرنشان کرد: تعدادی از لکوموتیوها مربوط به راه آهن است و تعدادی برای شرکت های خصوصی مالک لکوموتیو، که بابت فعالیت در شبکه ریلی بایستی مبالغی به آنها طبق تعرفه پرداخت شود. این پرداخت ها به دلیل نبود نقدینگی با عقب ماندگی سه تا چهار ماهه مواجه بود که با وصول بخشی از مطالبات، این عقب ماندگی ها پوشش داده شده و اکنون طبق قرارداد با شرکت های مالک لکوموتیو عمل می کنیم.
وی با اشاره به دیگر نتایج حاصل از مطالبات وصول شده از شرکت های حمل و نقل باری گفت: بخش عمده ای از مطالبات وصول شده در حوزه ناوگان کشش و زیرساخت مورد استفاده قرار می گیرد و بخش دیگری که از دغدغه های مدیرعامل راه آهن است مربوط به افزایش پرداختی به همکاران بابت کمک هزینه رفاهی است.