رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: برقیسازی حمل و نقل ریلی را با همکاری وزارت راه و شهرسازی پیگیری میکنیم و بهزودی وارد فاز اجرایی خواهیم شد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایرنا، «بابک احمدی» روز شنبه، در نشست با خبرنگاران افزود: تا خطوط ریلی برقیسازی نشود، کشنده ریلی معنا ندارد. در همین راستا با وزارت راه و شهرسازی وارد مذاکره شدهایم و به زودی نخستین پروژه برقیسازی ریلی را آغاز خواهیم کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ظرفیتهای خوبی از جمله تولیدکنندگان در حوزه ریلی، دریایی و کشندههای برقیکننده داریم که باید از ظرفیت آنها بهره برد.
رییس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامهداد: برقیسازی حمل و نقل یکی از اولویتها و سیاستهای دولت سیزدهم و وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در این همین راستا تولید خودروهای برقی و واردات در حال اجراست تا فرهنگسازی شود.
وی با بیان اینکه توسعه حوزه حمل و نقل کشور نیازمند سرمایهگذاری است، گفت: تزریق سرمایه به بخش حمل و نقل و صنعت کشور منجر به افزایش تولید و توسعه و نوسازی ناوگان میشود.
احمدی عنوانکرد: حوزه حمل و نقل کشور نیازمند گفتمان اکوسیستمی و جامع است که باید همه جوانب در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار گیرد. ضمن اینکه امروزه مهمترین موضوع در حمل و نقل، بحث انرژی و زمان است که در این زمینه دولت یارانه انرژی اختصاص داده است.
وی تاکید کرد: سیاستگذاری درست باید در حوزه تخصیص یارانه انرژی انجام شود و با مدیریت خوب و سنجیدن همه جوانب شاهد توزیع درست و کارامد یارانه باشیم.
معاون وزیر صمت با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل ریلی و دریایی، گفت: با سازمان بنادر و دریانوردی پروژه نوسازی شناورهای مسافربری را بر عهده گرفتهایم و اکنون تفاهمنامهای به امضا رسیده است.
به گفته وی، اقداماتی برای تعادل بین تولید، تقاضا و تامین مالی در مرحله اجراست که با تعامل دو طرف عملیاتی میشود.
احمدی با بیان اینکه از شرکتهای دانشبنیان در حوزه صنایع حمایت میکنیم، گفت: زیرساختها را برای صنایعی که دارای ظرفیت تجاری هستند آماده میکنیم. در همین راستا از ظرفیت معاونت علمی ریاست جمهوری بهرهمند خواهیم شد و از شرکتها تا زمانی که به مرحله تجاریسازی و بازار وارد شوند، حمایت میکنیم.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به نیاز هفت هزار دستگاه واگن مترو در کشور کفت: در افق پنج ساله در صورتی که تمام پروژه های مترو به اتمام برسد، هفت هزار دستگاه واگن مترو نیاز است.
وی افزود: اکنون نیاز واگن پروژههای در حال اتمام، پنج هزار دستگاه واگن است.
احمدی خاطر نشان کرد: شورای اقتصاد در سال ۹۶ برای ۲ هزار دستگاه مجوز به وزارت کشور میدهد که ایدرو متولی مدیریت طرح معرفی میشود. اما به علت محدودیتهای تامین مالی، متاسفانه توفیقی ایجاد نشد.