معاون ناوگان راه آهن گفت: در ۳ ماهه فصل پاییز با تامین منابع مالی بهتر ناشی از وصول مطالبات شرکت راهآهن، ۶ صورت وضعیت شرکتهای مالک لکوموتیو را پرداخت کردیم که این میزان پرداخت در سنوات گذشته تاکنون، بینظیر بوده است.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، محمد هادی ضیایی مهر، گفت: یکی از الزامات اجرای برنامههای هر مجموعه یا شرکت، الزامات مالی آن مجموعه است به طوریکه تمام هزینههای آن شرکت، بایستی از محل منابع درآمدی آن، عملیاتی شود تا بتواند برنامههای خود را اجرایی کند.
وی افزود: شرکت راهآهن شرکتی کاملا دولتی است و تامین هزینههای جاری این شرکت که شامل پرداخت دستمزد کارکنان و نگهداشت زیرساخت شبکه ریلی و ناوگان که بخشی مربوط به شرکتهای خصوصی است، باید از محل تامین این منابع صورت بگیرد.
معاون ناوگان راهآهن ادامه داد: در جلسات کمیسیون وصول مطالبات به ریاست مدیرعامل راهآهن، این موضوع بررسی شد و از ابتدای مهرماه سال جاری وصول مطالبات شرکت راه آهن از شرکت های حمل و نقل ریلی، با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار گرفت. این پیگیریها موجب شد بخشی از انباشت بدهکاری در حوزه ناوگان که عمدتا مربوط به بدهکاری شرکتهای مالک لکوموتیو است پرداخت شود.
وی گفت: در ۳ ماهه فصل پاییز با تامین منابع مالی بهتر ناشی از وصول مطالبات شرکت راهآهن، ۶ صورت وضعیت شرکتهای مالک لکوموتیو پرداخت شد که این میزان پرداخت، در سنوات گذشته تاکنون بینظیر و بنا به نظر شرکت های حمل و نقل ریلی، اقدامی جهادی و خوب بوده که در افزایش آماده به کاری لکوموتیوها موثر بوده است.
ضیایی مهر با بیان اینکه در گذشته چرخه معیوبی وجود داشت که ناشی از پرداخت نکردن به موقع بدهی برخی از شرکتهای ریلی به راهآهن بود خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده بود اثربخشی خوبی برای حمل بار نداشته باشیم. اگر وصول مطالبات و چرخه نقدینگی بهتر شود، وضعیت گذشته، به چرخه سالم و بهتر تغییر پیدا میکند و اثر این بهبود وضعیت، به خود شرکتها بر میگردد و لکوموتیوها مجدد در چرخه حمل بار قرار گرفته و سرعت سیر بار شرکتها نیز بیشتر میشود.
وی تاکید کرد: درآمد شرکت راهآهن، وابسته به حق دسترسی به شبکه ریلی است که عمدتا از شرکتهای حمل و نقل ریلی باری در قبال استفاده از شبکه گرفته میشود که باید صرف زیرساخت های ریلی و لکوموتیوهای بخش خصوصی شود.
عضو هیئت مدیره شرکت راهآهن، با اشاره به قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی گفت: هر شرکت حمل و نقل ریلی باری و یا مسافری که از شبکه ریلی استفاده میکند همانطور که در این قانون آمده، باید دو موضوع را مد نظر قرار دهد تا از خدمات راهآهن بهرهمند شود و آن این است که ناوگان ریلی، شرایط فنی و ایمنی لازم برای سیر در شبکه راهآهن داشته باشد و هزینه استفاده از خدمات ریلی را بپردازد.
وی خاطرنشان کرد: شرکت راهآهن همیشه حمایتهای لازم را از بخش خصوصی داشته و خواهد داشت. این حمایت ها طی سالهای گذشته موجب شده سرمایهگذاری های خوبی در حوزه ناوگان شکل گیرد به طوری که در سال گذشته ۱۶۰۰ واگن باری از سوی شرکت های سرمایهگذار به شرکتهای سازنده واگن باری سفارشگذاری و موجب شد رکورد تولید واگن باری در سال گذشته از ابتدای تولید واگن در کشور، پشت سر گذاشته شود.
ضیایی مهر گفت: در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز برای جبران هزینههای جاری شبکه ریلی از محل منابع حاصل از دسترسی به شبکه ریلی بخصوص در بخش بار و تقویت سایر مشوق های سرمایهگذاری از قبیل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و بند الف تبصره ۱۸، سرمایه گذاران با اشتیاق بیشتری سرمایهگذاری خود را در حوزه ریلی انجام میدهند.