برخی مواقع برای مقاصد خاص در تاریخهای خاص، بلیت هواپیما ارزانتر و مقرونبه صرفهتر از بلیت قطار تمام میشود. این اختلاف قیمت را میتوان با توجه به هزینه زیرساخت در بخش راهآهن و فضای رقابتی بیشتر در بخش هوایی توضیح داد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، در ژانویه و فوریه، جستجو برای پروازهای خروجی از فرانسه در مقایسه با سال ۲۰۲۲ با ۴۰ درصد افزایش همراه بود. اما با این حال، هزینه سفر با هواپیما با وجود اینکه تاثیرات زیست محیطی زیادی دارد، گاهی ارزانتر از قطار میشود.
به طور مثال برای مسیر پاریس-مارسی در تاریخ ۲۶ ماه می که هزینه سفر با «اسانسیاف» بدون کارت تخفیف، ۷۵ یورو میشود را میتوان با ایرفرانس ۵۱ یورویی مقایسه کرد. این تفاوت قیمت به عوامل متعددی وابسته است.
برخلاف تصور عموم، تفاوت قیمت بین هواپیما و قطار ناشی از مالیات پرداختی شرکتها نیست. اگر چنین روندی در جریان بود، قیمت بلیت هواپیما همیشه گرانتر از قطار تمام میشد. همچنین هزینههای زیرساختی در حمل و نقل ریلی بالاست.
با این حال، مکانیسمهای مالیاتی زیادی روی بلیتهای هواپیما وجود دارد که در واقع بر قیمت نهایی بلیت فروخته شده به مصرف کننده تحمیل میشود. اما نباید فراموش کرد که «اسانسیاف» هم باید هزینههای زیرساختی زیادی برای راهاندازی قطارهای خود متحمل شود. این دلیل ممکن است توضیح دهد که چرا بلیت قطار گرانتر از بلیت هواپیما است.
باز شدن فضای رقابتی منجر به کاهش قیمت بلیت هواپیما شده است. روندی که بخش راهآهن نتوانسته در آن نقشی بازی کند. مساله این است که برای قطار فقط یک اپراتور وجود دارد.
همچنین در بازار حمل و نقل هوایی، ظهور شرکتهای ارزان قیمت، میانگین قیمت بلیتهایی که قبلا همقیمت بلیت قطار بودند را پایین آورده است.
زیرساخت تعداد زیادی از سیستمهای قطار اروپا به قرن نوزدهم باز می گردد. با توجه به قدمت زیرساختها، هزینههای نگهداری از خطوط قطار، علامتها و اتصالات میتواند بسیار بالا باشد. در کنار این، شرکتهای حمل و نقل ریلی همچنان مجبور به سرمایهگذاری مجدد در بهبود سیستمهای خود هستند.
بخشی از این هزینهها معمولا به مشتری منتقل میشود که در قیمت بالای بلیت خود را نشان میدهد.
البته خطوط هوایی هم با ادامه فعالیت با هزینههای بالا رو به رو خواهند شد. علاوه بر این، بازار حساس نفت به این معنی است که قیمت سوخت جت اغلب در نوسان خواهد بود. اما مساله این است که هزینه این تغییرات عملیاتی در حمل و نقل هوایی معمولا به مشتری منتقل نمیشود و به طور منظم به خطوط هوایی ضرر میرساند.
علاوه بر این، شرکتهای حمل و نقل به طور منظم کرایهها را تا سطحی که برای پر کردن هواپیماهای خود لازم است کاهش میدهند. هرچه مسافر بیشتری در یک هواپیما باشد، میزان تطبیق با هزینه آن پرواز هم بیشتر میشود.
خطوط هوایی همچنین یک گزینه دارند که مسیرها و مقصدهای بدون سود را از شبکه خود حذف میکنند. اما شرکتهای راهآهن معمولا موظف به انجام خدمات خود هستند و تجدیدنظر در مسیرها و مقاصدشان بسیار سخت و شاید غیرممکن باشد.