وزیر راه و شهرسازی از نیاز یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل محور دو خطه قزوین–زنجان خبر داد و اظهار کرد: تمامی تلاشمان را میکنیم تا بتوانیم برای دهه فجر سال آینده، محور دوم را به مدار بیاوریم.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر رئیس جمهور به استان زنجان، ضمن بازدید از پروژه خط ریلی دوم زنجان – قزوین، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این پروژه با ۸۶ درصد پیشرفت، یکی از خطوط اصلی از شاهراههای شرقی به غربی کشور است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره اینکه در امتداد محور قزوین به تبریز، مدتی قبل یک محور دیگر نیز به بهرهبرداری رسیده است،تاکید کرد: یکی از برنامههای دولت سیزدهم تکمیل کریدور شرقی–غربی ریلی کشور و دو خطه کردن خطوط ریلی به منظور افزایش ظرفیت است.
بذرپاش با بیان اینکه دو خطه شدن مسیرهای ریلی منجر به افزایش ۲ برابری ظرفیت جابهجایی بار و مسافر میشود، خاطرنشان کرد: این محور، یکی از محورهای پرترافیک کشور، هم در حوزه مسافر و هم در حوزه بار است و همچنین یکی از محورهایی است که باید دو خطه شود.
این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: از حدود ۱۸۰ کیلومتری که در این محور است، بخش زیادی از آن زیرسازیاش انجام شده و برخی از آنها نیز روسازیاش در حال انجام است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سفر قبلی رئیسجمهوری به استان زنجان، مصوبات و اختصاص منابعی در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: بخشی از این منابع تخصیص پیدا کرد؛ اما همه آن هنوز تخصیص پیدا نکرده است، به طوری که در ۱۰ ایستگاهی که ایستگاه اصلی است، منابع در چهار ایستگاه آن مصرف شده است.
وی تصریح کرد: با برآوردی که شرکت راهآهن انجام داده است، حدود یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان منابع لازم است تا این پروژه، با احتساب بدهی که به پیمانکاران دارد، به اتمام برسد.
وزیر راه و شهرسازی با ابراز امیدواری از اینکه در جریان این سفر، منابع خوبی برای این پروژه در نظر گرفته خواهد شد، تاکید کرد: تمامی تلاشمان را میکنیم تا بتوانیم برای دهه فجر سال آینده، محور دوم را به مدار بیاوریم.
بذرپاش خاطرنشان کرد: با تکمیل شدن این خطوط در سایر شهرها و استانها، بار به این منطقه اضافه خواهد شد و امیدواریم که بتوانیم، سال آینده یک محور دو خطهای را شاهد باشیم که در درجه نخست، مردم عزیز استان زنجان و در مراحل بعد، سایر مردم نقاط کشور از آن بهرهمند شوند؛ چون این محورهای مواصلاتی، اثرشان را در استانهای پسین و پیشین هم میگذارند.
وی با اشاره به اینکه این محور از سرخس آغاز و سپس با عبور از شهرها و استانهای کشور، از مرز خارج میشود، تاکید کرد: عملا هر کدام از این قطعات، چه در احداث و چه در مرحله دو خطه کردن، دارای آثاری هستند که در کل زیر ساخت و جا به جایی بار و مسافر خود را نشان میدهند.